Erkin Koray – Elektronik Türküler

“Elektronik Türküler”is de tweede LP van Turkse rockster Erkin Koray, origineel uitgebracht in 1974, door Doğan Plakcılık.

Dit was zijn eerste werk dat werd uitgebracht als langspeelplaat, in tegenstelling tot zijn eerdere werk dat, sinds de mid-sixties,werd uitgebracht op singles (45 rpm). Qua stijl mengt hij psychedelic rock en progrock met Turkse traditionele invloeden.
Deze LP is één van de (internationaal) mooiste voorbeelden van Anatolian Rock. De lp werd gelimiteerd heruitgebracht op cd in 1999 op World Psychedelica Ltd. (WPC6-8461).

Track listing

1 Karlı Dağlar
2 Sır
3 Hele Yar
4 Korkulu Rüya
5 Yalnızlar Rıhtımı
6 Cemalım
7 İnat
8 Türkü

Muzikanten :

Erkin Koray – gitaar, bağlama, piano, orgel, zang
Sedat Avcı – drums, bongo’s, percussie
Ahmet Güvenç – basgitaar
Doruk Onatkut – geluidsbewerking

Erin Koray (geb. 24 Juni 1941 te Kadikoy, Istanbul) is bezig geweest in de Turkse rock scene sinds eind vijftiger jaren en begin sixties. Hij staat bekend als de eerste persoon ooit, in Turkije, die rock & roll speelde. In 1957 was hij, en zijn band, al befaamd om het spelen van covers van Elvis Presley en Fats Domino. Hij was ook één van de eerste Turkse musici die de elektrische gitaar en versterkers gebruikte.

Eind zestiger jaren was hij al een vooraanstaand persoon in de Turkse psychedelische muziek en de Anatolian Rock. Zijn eerste psychedelische single was “Anma Arkadaş” (1967).
Hierna bracht hij een serie singles uit, van hemzelf of met anderen, wat hem op de kaart zette binnen de Turkse rock scene.
In de zestiger en zeventiger jaren werd hij als een controversiële authoriteit gezien. Hij werd zelfs, in Istanbul, een keer neergesoken vanwege zijn lange haren.

In het begin van de seventies,richtte hij de groep Ter op, samen met voormalige leden van de groep “Grup Bunalim”(Turks voor Groep Depressie), een power trio.
Nadat ze maar één single opnamen (“Hor Görme Garibi” ) een cover van de hit van Orhan Gencebay, hieven zij zich zelf weer op. De single werd een knaller van een hit.
De muziek van Ter was beinvloed door fuzz rock en psychedelica, met ellenlange gitaarsoli en bizarre arrangementen (iets waar de platenmaatschappij het helemaal niet mee eens was).

Het Turkse publiek bleef hoegenaamd geintersseerd in Korays solowerk en in 1973 werd zijn eerste album, de LP “Erkin Koray”, uitgebracht.
Tot op dat moment werd al Korays werk uitgebracht op 7 inch singles terwijl hij al zeker 10 jaar bezig was als zeer populair muzikant in Turkije.
De LP bevat een collectie van single uit de periode 1967-1973. Na de release verliet Koray het label, Istanbul Records.

In 1974 werd Koray gecontracteerd door het Doglan Records label en bracht hij zijn best verkopende single ooit uit , “Şaşkın (Dabke)”, gezet op een traditionele Egyptische melodie. Deze single bewees dat hij een ingenieus muzikant en arrangeur was.

In 1974 kwam ook het baanbrekende album, de LP “Elektronik Türküler” (Elektronische Ballades), uit.
Eindelijk had hij volledige bewegingsvrijheid om een LP uit te brengen, in plaats van singles.
Koray en zijn band konden volledig hun gang gaan met Turkse traditionele muziek, psychedlica en progrock.Het album is nu niog steeds erg populair (wat er toe geleid heeft dat het zelfs als bootleg wordt verspreid).

Koray speelt tegenwoordig nog steeds in Turkije en wordt in muzikale kringen Erkin “De Vader” (Erkin Baba) genoemd, vanwege zijn pioniersfunctie binnen de Turkse populaire muziek.

Andere hits van hem zijn “Fesuphanallah”, “Istemem“, “Sevince”, “Öyle Bir Geçer Zaman ki” , “Estarabim”, “Arap Saçı”, “Yalnızlar Rıhtımı”, “Akrebin Gözleri en “” Çöpçüler”.

Laat in de 90’er jaren en in de jaren 2000 ontstond er een groeiende interesse naar psychedelica buiten de UK en USA, wat het werk van Koray onder de mensen bracht. Hij is te vinden op verzamelalbums en op legaal en ilegaal uitgebrachte cd’s .
De documentaire “Crossing The Bridge : The Sound Of Istanbul (2005), van de Duits/Turkse regisseur Fatih Akin, benadrukt de ongelooflijke invloed op de jonge generaties muzikanten die Koray heeft en heeft gehad.

Koray is trouwens ook de uitvinder van de elektrische bağlama, een traditioneel Turks instrument, gerelateerd aan de luit en de unieke klank kan op veel van zijn albums gehoord worden.

Downloaden hier.

Klikken op de afbeelding om te vergroten.

Advertenties

3 Comments

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s